Docent

Docent

Als het voor jou leuk is, is het voor de student vaak ook een stuk leuker

“Na mijn opleiding tot doktersassistente heb ik een jaar fulltime gewerkt, maar omdat ik meer in mijn mars had ben ik een andere studie gaan doen. Tijdens mijn hbo-studie heb ik als triagist op een huisartsenpost gewerkt en in de zomervakanties kluste ik extra bij als inval-assistente. Omdat die studie toch niet helemaal was wat ik ervan verwachtte ben ik na mijn afstuderen weer in de praktijk gaan werken. Na een aantal jaar gewerkt te hebben in een groot gezondheidscentrum kwam ik uiteindelijk in gesprek met een stagiaire die mij vroeg of ik geen docent wilde worden. ‘Ze hebben altijd mensen met ervaring nodig. Iemand die ook echt weet hoe het werkt in de praktijk’. Zodoende heb ik geïnformeerd bij de opleiding en is het balletje gaan rollen.” Linda Rijsdijk is docent op de School voor Gezondheidszorg Den Haag.

Lekker bemoeien met het onderwijs

“Waar ik heel blij mee ben, is dat ik nu eindelijk weer het gevoel heb dat ik mij aan het ontwikkelen ben. Ik ben nieuwe dingen aan het leren en kan mij vastbijten in verschillende projecten. Ik vind het heerlijk om mij te kunnen bemoeien met het onderwijs. Omdat ik uit de praktijk kom, heb ik een goed beeld van wat een doktersassistente zou moeten kunnen en vooral dus ook waar het onderwijs misschien wel wat stapjes bij kan zetten. Daar kan ik nu actief een bijdrage aan leveren. Zodat we uiteindelijk doktersassistentes kunnen afleveren waar we trots op zijn. Assistentes waarvan ikzelf ook denk: ‘Jou zou ik willen hebben in mijn praktijk’.”

Doe wat voor jou goed voelt

“De eerste week vond ik het werk doodeng! Met het angstzweet in de handen, een flesje water bij de hand tegen de droge keel, stond ik daar te stamelen en te stotteren. Open kaart spelen met studenten heeft mij altijd wel geholpen. Als beginnend docent krijg je heel veel goedbedoelde adviezen die alle kanten op gaan. Doe wat voor jou goed voelt. Je kunt er vanuit gaan dat je momenten gaat hebben waarin je met je handen in het haar staat, het echt even niet meer weet en het liefst gillend de klas uit wil rennen. Dat heb ik ook gehad. Maar die momenten worden steeds sporadischer omdat je elke keer weer beter leert hoe om te gaan met een situatie. Als je uiteindelijk zekerder bent van je zaken, en relaxter voor de klas staat, begint het pas echt leuk te worden! En je kunt zoveel ‘spelen’ in het onderwijs. Als het voor jou leuk is, is het voor de student vaak ook een stuk leuker. Enthousiasme is aanstekelijk. En juist dan leren ze!”