Schooldirecteur

Schooldirecteur

Je bent hier eigenlijk het schaap met de vijf poten.

“Een van de leukste dingen van mijn werk is de enorme afwisseling. Geen dag is hetzelfde en dat bevalt me eigenlijk prima; ik moet me met van alles bezighouden. De ontwikkeling van jonge mensen vind ik een heel mooi proces om te zien, daar wil ik graag mijn bijdrage aan leveren. Ik doe dat niet direct, ik sta niet voor de klas, maar ik creëer de voorwaarden waarbinnen mijn team dat kan doen. Dat is dankbaar werk. De diploma-uitreikingen zijn voor mij altijd een hoogtepunt van het jaar, dan ben ik supertrots. Onlangs hadden we nog een reünie, dat was heel erg leuk. Er waren alumni die ouder zijn dan ik, die in 1988 hier zijn gestart, maar ook studenten die afgelopen zomer zijn afgestudeerd. Heel mooi om te zien hoe deze mensen een mooie toekomst hebben gevonden, soms in het werkveld, soms daarbuiten.” Marco Fontijn is schooldirecteur van Toerisme, Recreatie en Evenementen.

Oprechte aandacht voor iedereen

“Ik denk dat een goede schooldirecteur vooral rustig moet kunnen blijven en het overzicht moet houden. Je bent hier eigenlijk het schaap met de vijf poten. Het is goed als je houdt van afwisseling en veel oprechte aandacht hebt voor je team en voor je studenten. Stressbestendig zijn komt binnen deze functie ook zeer goed van pas. Natuurlijk zijn er ook dingen die minder leuk zijn. Het is niet altijd makkelijk om iedereen die aandacht te kunnen geven die hij of zij eigenlijk verdient; er zitten immers maar vijf dagen in de werkweek. En deze functie brengt ook met zich mee dat je soms ook moeilijke besluiten moet nemen. Het komt wel eens voor dat ik een student moet vertellen dat het niet langer mogelijk is om op deze school te blijven, dat zijn voor mij niet de leukste dagen van het jaar.”

Docenten in opleiding

“Op dit moment werken er twee Dio’s (Docenten in opleiding) op deze school en ik vind het leuk dat ze echt een onderdeel vormen van het team. Ze draaien mee met het lesrooster en ze doen mee met alle gezellige dingen die we hier doen. Ik vind het belangrijk om ze als volwaardige teamleden te behandelen. Zij leren natuurlijk hier het vak en het mooie is dat het leren twee kanten opgaat. Mijn docenten leren ook weer heel veel van hen. Vorig jaar hadden we een Dio die Nederlands gaf, een jongen van 21. Bij een teamvergadering ging het ooit over klassenmanagement, waar hij allemaal goede tips over kon geven, ook aan zeer ervaren collega’s. Dat komt omdat hij de doelgroep natuurlijk prima kent, hij behoort er zelf toe! Zo leren we allemaal nieuwe inzichten en doen we veel kennis op over de doelgroep en hoe je die het beste kunt benaderen. Wat ook mooi is om te zien is dat buiten de docent-begeleider ook heel veel andere docenten zich om de Dio bekommeren, en het leuk vinden om waar dat kan te helpen. Dat heeft ongetwijfeld met de sterke sociale structuur van deze school te maken.”