We zijn onderdeel van een grote Mondriaanfamilie

We zijn onderdeel van een grote Mondriaanfamilie

Op 29 september 2022 verwoest een hevige brand de gymzaal van de School voor Orde en Veiligheid aan de Helenastraat 11 in Den Haag. De brandweer rukt met groot materieel uit omdat de school midden in een woonwijk ligt. Behalve de uitgebrande gymzaal loopt de rest van het schoolgebouw fikse rookschade op waardoor het niet meer gebruikt kan worden. Alle lesactiviteiten worden verplaatst naar andere gebouwen van Mondriaan of van externe partners.

Dit artikel is het startverhaal van een reeks interviews met een aantal direct betrokkenen over wat er allemaal komt kijken bij een calamiteit van deze omvang. We spreken met de schooldirecteur wier schoolgebouw plots onbruikbaar werd, de beveiligers die de brand ontdekten, de projectleider facilitair die het herhuisvestingproces in goede banen leidt en met docenten die er met vereende krachten voor zorgen dat het onderwijs ‘’gewoon’’ doorgaat.

Schooldirecteur van Orde en Veiligheid Birgül Tiryaki zit met laptop in de Queensbar op de Koningin Marialaan. ‘’Ik zit, wanneer ik niet op verschillende locaties ben, op deze plek. Een eigen werkplek heb ik momenteel niet. Ik klaag niet want we zijn hier ongelofelijk hartelijk ontvangen en de studenten verzorgen ons goed. We hebben hier een eigen werkruimte waar negen man/vrouw ondersteunend personeel gebruik van maken, hoewel dit krap is vind ik het fijn om collega’s in de buurt te hebben. Als School voor Orde en Veiligheid zijn wij gewend om met crisissen te dealen, maar deze brand had wel een ongekende impact,’’ aldus Birgül.

Stoplichten tellen

De studenten en onderwijzende medewerkers zijn verspreid over drie locaties; Waldorpstraat, de Meppel en de Helenastraat 15. Bovendien is het gebruik van externe leslocaties uitgebreid. ’Om de onderwijskwaliteit te borgen doen we alles wat binnen het onderwijs écht móet. We hebben niet de faciliteiten, zoals onze fitness of gymzaal die we nodig hebben voor onze lessen. Dan wordt het lastig om het complete onderwijsprogramma aan te bieden. Het begint nu ook te wegen voor iedereen,’’ vertelt Birgül, nu vijf maanden na de brand. Exemplarisch is dat teamleden ‘het aantal stoplichten tussen de locaties tellen’. Het reizen van de ene naar de andere locatie vraagt veel van studenten en docenten. Daar komt nog bij dat dit reizen en deze verspreiding grote gevolgen voor de roosters heeft. ‘’Ik heb ongelofelijk bewondering voor alle medewerkers die van begin af aan de schouders eronder hebben gezet,’’ zegt ze trots.

Ouders en leerschool

Een aantal studenten en hun ouders waren, terecht, kritisch over de verspreiding van de studenten, dat was immers niet waarvoor ze getekend hebben. Dan is goede communicatie uitermate van belang. Als school zijn wij het gesprek met studenten en ouders aangegaan waardoor er meer begrip is ontstaan. De brand blijkt op verschillende manieren ook een leerschool. We starten voor de voorjaarsvakantie een project met de studenten van de School voor Entreeopleidingen op de locatie Meppel en onze studenten van de opleiding Handhaving Toezicht en Veiligheid. Er wordt aan auto’s gesleuteld door de Entreestudenten én een controle uitgevoerd door onze studenten! We hebben bijvoorbeeld ook een nieuw format voor de Open Dag ontdekt: alle opleidingen op één grote plek. Dat behouden we in de toekomst. Sinds corona heeft de school verder geïnvesteerd in een virtuele tour via een vr-bril en die methodiek hebben ze nu uitgebreid. Dat zijn mooie bijvangsten.

Mondriaanfamilie

‘’Een locatie is niet bepalend voor je onderwijs maar het is wel een randvoorwaarde om je ergens thuis te voelen. We kijken dus enorm uit naar een ‘’Grand opening’’ als een fijne nieuwe start hopelijk dit najaar’’, aldus Birgül. In het nieuwe gebouw zal meer mogelijk zijn want tijdens de renovatie wordt de kans gepakt de school van mooiere en betere faciliteiten te voorzien. ‘’in de afgelopen tijd op verschillende momenten heb ik gevoeld dat we onderdeel zijn van de ‘grote Mondriaanfamilie’. Samen bouwen we aan mooi beroepsonderwijs!’’