Hoe zorg je voor sterk en toekomstbestendig onderwijs op een eiland waar studentenaantallen klein zijn en opleidingsroutes elkaar vaak raken? Met die vraag kwam Liset Wolff, directeur van MBO Bonaire, op 11 december naar ROC Mondriaan. Samen met schooldirecteur Jeannette van Huizen, onderwijsdirecteur Flora van Eck en docent Barth Koster verkende zij hoe beide instellingen kunnen samenwerken aan een gezamenlijke basisperiode voor de zorg- en welzijnsopleidingen op Bonaire. Later op de dag sprak Liset samen met Flora ook met College van Bestuur-voorzitter Ewald van Vliet, die het project eveneens een warm hart toedraagt. Het was een ontmoeting waarin opnieuw duidelijk werd hoeveel kansen er liggen in een hechtere samenwerking tussen de eilanden en ROC Mondriaan.
Aanleiding voor de samenwerking zijn de kleine studentenaantallen op Bonaire, die het moeilijk maken om voor opleidingen als Verzorgende IG, mbo-Verpleegkundige, Maatschappelijke Zorg en Doktersassistent klassen te vormen. Om toch kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs te bieden, werken MBO Bonaire en Mondriaan aan een gezamenlijke basisperiode waarin studenten van verschillende opleidingen met elkaar starten en vervolgens na twee jaar doorstromen naar een bbl-traject.
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat de inhoudelijke vragen in beide organisaties opvallend veel op elkaar lijken. We zoeken allebei, hier en op Bonaire, naar manieren om praktijkgestuurd onderwijs, persoonlijke ontwikkeling en studievaardigheden een stevigere plaats te geven. Een voorbeeld uit de praktijk illustreert het belang daarvan: een student die helpt met eten geven, maar merkt dat de bewoner telkens in slaap valt. Hoe ga je daarmee om? Wat vraagt dat van je vaardigheden? Het zijn juist deze basale beroepssituaties die in alle opleidingen terugkomen en zich lenen voor gezamenlijke leerlijnen.
Naast inhoudelijke kansen kwamen ook uitdagingen aan bod. De groeiende groep Spaanstalige studenten op Bonaire maakt taalondersteuning onmisbaar, terwijl instellingen soms taalniveaus vragen die voor veel studenten niet haalbaar zijn. Ook speelt de sociaaleconomische realiteit een rol: veel jongeren moeten vroegtijdig stoppen om te gaan werken. Daarom wordt er juist een ontwerp gemaakt van bol naar bbl, waarbij instellingen studenten vanaf het begin begeleiden en later een werkplek bieden.
De samenwerking biedt ook een kans om Bonaire een sterkere regionale functie te geven. Steeds meer studenten uit Aruba, Curaçao en omliggende eilanden zien Bonaire als aantrekkelijk alternatief voor studeren in Nederland. Een breed en goed georganiseerd opleidingsaanbod kan deze ontwikkeling ondersteunen. De komende maanden werken de teams in een gezamenlijke werkgroep waarin onderwijskundigen, docenten en zorgpartners deelnemen. Daarbij wordt ook gekeken naar rolverdeling, curriculumontwikkeling en de betrokkenheid van instellingen zoals het ziekenhuis en maatschappelijke organisaties.
De sfeer tijdens het bezoek was energiek en open. De conclusie was duidelijk: een breed en sterk aanbod van zorg en welzijn op Bonaire is noodzakelijk én haalbaar, als instellingen en onderwijspartners intensief blijven samenwerken. “Hier kan niemand tegen zijn,” werd aan het eind van het gesprek gezegd. Dat gevoel overheerste: de gezamenlijke basis is gelegd.