Juridisch-administratief dienstverlener, Zakelijke dienstverlening

Als juridisch-administratief dienstverlener ben je tijdens frontoffice werkzaamheden bezig met informatie verstrekken en advies geven. Bij het behandelen van aanvragen controleer je gegevens, je trekt conclusies en stelt documenten op. Daarnaast houd je je bezig met het beheren van dossiers en zorg je dat de procedures en termijnen correct verlopen. In dit beroep werk je voor zakelijke dienstverleners als advocaten, notarissen, makelaars en deurwaarders. Als juridisch-administratief dienstverlener ben je hun rechterhand. Ook ben je de schakel tussen je baas en de cliënt. Van elke cliënt houd je het overzicht, zodat alle procedures goed verlopen. Daarnaast kun je ondersteunen bij de afhandeling van bezwaarschriften, je beoordeelt de aanvraag voor een vergunning of je bereidt een proces bij de rechter voor. Dat is belangrijk werk, omdat er voor de burger veel van afhangt. Je moet je aan de regels houden, maar soms is het gerechtvaardigd om van de regels af te wijken. Dan moet je wel goede argumenten hebben. Dat maakt het werk niet gemakkelijk, maar wel boeiend. Je verzamelt de nodige gegevens en controleert of ze juist zijn. Je hebt daarbij vaak contact met de burger, maar ook met andere mensen die belang hebben bij de uitkomst. Ook overleg je met partijen als politie, justitie en brandweer. Binnen de opleiding besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van jouw competenties. Daarom werk je veel met opdrachten en projecten die direct aansluiten bij praktijksituaties. Je zult dus minder met ‘vakken’ werken. Het is ook heel belangrijk dat je de kennis die je leert, toepast in de praktijk. Je moet bijvoorbeeld bij Nederlands laten zien dat je foutloos een brief kunt opstellen, die ook voldoet aan de gevraagde stijleisen en (juridische) inhoud.

Wat leer je?


  • Bijhouden van dossiers
  • Verzorgen van de correspondentie
  • Opstellen van (juridische) documenten
  • Het verrichten van marketingactiviteiten
  • Het uitvoeren van promotieacties
  • Het maken en bewaken van planningen
  • Nederlands goed te beheersen in woord en geschrift
  • Het beheren en beoordelen van dossiers
  • Het toepassen van wetten en regels
  • Het opstellen van documenten
  • Het voeren van klantgesprekken

Als juridisch-administratief medewerker werk je mee aan beslissingen die nare gevolgen kunnen hebben voor de cliënt. Dat kan wel eens moeilijk zijn. Het is belangrijk om belangstelling te hebben voor de cliënt en met hem mee te denken. Maar je mag je niet door zijn situatie laten meeslepen. Je moet volgens de regels werken.

Terug naar de opleiding Juridisch-administratief dienstverlener