Juridisch-administratief dienstverlener, sociale zekerheid

De kerntaken van een medewerker sociale zekerheid zijn de zogenaamde frontoffice en backoffice werkzaamheden. Bij frontoffice werkzaamheden heb je direct contact met de cliënten. Je geeft vaak informatie en voorlichting aan cliënten en adviseert bij problemen van sociale aard. Daarnaast help je cliënten bij het invullen van formulieren. Ook verzamel je informatie die behoort bij regelingen of procedures. Bij backoffice werkzaamheden beheer je dossiers en zorg je dat gegevens tijdig en volledig aanwezig zijn. Het werken aan documenten is ook een belangrijk onderdeel van je takenpakket. Je raadpleegt regelmatig wetboeken en andere bronnen.

Wat ga je leren?


  • Bijhouden van dossiers
  • Verzorgen van de correspondentie
  • Opstellen van (juridische) documenten
  • Het maken en bewaken van planningen
  • Nederlands goed te beheersen in woord en geschrift
  • Het beheren en beoordelen van dossiers
  • Het toepassen van wetten en regels
  • Het opstellen van documenten
  • Het voeren van klantgesprekken

Terug naar de opleiding Juridisch-administratief dienstverlener